farvekort

Farver

Firmaet bestemmer

Mænd har tradition for at være konservative ved valg beklædning, og det faldt ikke altid i god jord, når et stort firma ville indføre arbejdstøj i en farve, som ikke var blandt de klassiske. Medarbejderne var bange for at skille sig for meget ud i forhold til de andre på byggepladsen. Man kunne ikke gemme sig i mængden mere, var et af argumenterne.
Der gik som regel ikke lang tid, før det nye design blev accepteret, da tøjet som oftest var fra firmaets faste leverandør og derfor velkendt i snit og stof.

Udsagn viser, at det på store byggepladser endda kunne vise sig at være en fordel at have firmadress med logo og personnavn på, da det gjorde kommunikationen nemmere blandt de forskellige arbejdere.

De første spæde forsøg på at lave to-farvet arbejdstøj, blev heller ikke taget specielt godt imod af brugerne. Overgangen var for brat og tøjet for spraglet – men det skulle hurtigt ændre sig.

Årstal: 1992
Illustration fra katalog, Mascot. Danmarks Industrimuseum

stof-s skjorte-ceres-s bukser-s jakke-kansas-s jakke-workzone-s overall-groen-blaa-s kedeldragt-tofarvet-s farvekort-s spacer
 
Danmarks Industrimuseum, Klædeskabet klaedeskabet@industrimuseet.dk www.industrimuseet.dk